Friday, October 17, 2008

syaitan berbisik

Dah tiga tahun aku kerja sebagai cleaner kat kem tentera ni, ketebalan disiplin pun dah nipis.
Datang lewat kerja, kena tiaw, balik cepat, tipu sana tipu sini, dah
macam makan nasi jadinya. Kalau time kena tiaw tu, aku siap boleh
shuffle lagi.

8.30 pagi. Tadi/entah bila aku dah lupa, aku lewat lagi. Masuk ke kem tu sepatutnya pukul 8,
dan mula kerja 8.30. Tapi, aku buat rilek je angkat kening ala ala
ziana zen kat abang askar/guard tu. Pedih juga mata aku buat macam tu.
Cilakak punya ziana zen.

Tiba tiba ingatan aku terganggu.
Jangan jangan aku lupa isi minyak motor!. tempik aku dalam hati.
Dengan terburu buru aku buat pusingan U, gelek sikit boot askar tu,
kasi pedih sikit ibu jadi dia pagi ni, terus pecut ke station minyak.
Sampai sampai, tengok orang berpusu pusu isi minyak. Semua nak menang
kereta mewah macam iklan dalam TV tu. Aku terus ke pump 3, gayanya
macam takde orang lepas apek ni,
aku parking dangan bersahaja.
Lah!, main sms pulak apek ni. Orang dah nak cepat ni.
Fucking..

Sementara tu aku mengalih tumpuan ke arah amoi seksi yang baru nak
turun dari motor.. Takde untung gayanya hari ni. keluh aku. Tiba
tiba..

"Alik2!, ini minyak ala lebih. saya taktau brapa lagi ada. lu sambung isi lah."
apek tu menganggu hayalan. aku konfius.. Tengok tengok kat meter pump,
rm4.33. Oo, apek ni isi rm4.33. tapi aku nak isi rm5? macam mana nak
kira ni karang. Tak sempat aku nak bertanya, apek tu dah blah. Macam
ada apek tu cakap sesuatu, tapi aku tak dengar, bunyi motor dia kuat
sangat.
Ah,tuang jelah. agak agak rm5 karang stop lah. bisik hati aku dangan
yakin. Sepatutnya aku kena stop pada rm9.33. Tapi meter ni dia punya
laju tak ingat. bajet rm5 dah jadi rm11. Tangki penuh. meter beritau
rm16.50 aku kena bayar. tapi, mesin ni masih mengizinkan minyak dia
keluar.
Ah, dah lah, tangki pun dah penuh. kalau aku blah terus ni..untung.
syaitan berbisik.. Akak kaunter ni dah usyar aku dari tadi. was was juga aku dibuatnya, adakah aku ditipu oleh apek tua tadi. takpun, untung di pagi hari.
Aku melangkah ke kuanter
ke kuanter dengan penuh debaran.. Sampai turn aku, akak tu tanya,

"ha,nak isi brape?"
gayanya dia dah pantau aku tadi,ke dia nak jerat aku, nak tengok
keiklasan aku. Syaitan yg di laknati tuhan berkata lagi, kau katalah
nak isi rm5, untung lagi kau pagi ni.. My ass lah syaitan!, tangki aku dah penuh.paham?! ko pg bisik kat org lain pulak, skang!. Tegas aku.
baiklah. jawab si syaitan muda.

"eer,saya sambung isi yg cina tadi."

"oo,rm16 tu?."
sambil merenung ke arah pump.

"Tak tak. saya isi rm3 je tadi.."

No comments: