Friday, November 18, 2011

Beberapa perkara sebelum tidur

Orang kata islam ni berasaskan kasih dan sayang. sekarang ni kita memeluk islam, kalau islam duk keras je, tak sampai feel lah ye dak?. kena lah sampai islam tu peluk kita balik, baru lah sampai feel maha pengasih dan maha penyayang tu. amboi cleaner cakap macam cikgu maktab ni yang kerajaan marah ni. kakakakkaka.

ok ok keh lapar tengah malam ni sebenarnya. tu merepek tu. kalau masak meggi ni kang macam tak logik pulak.. ok, fine. kita cuba masak meggi.

10 comments:

Ismail Othman said...

kahkahkahkah!!! dapur rosak rupanya! roti gardenia kenapa ko takda disaat aku memerlukan!! whcaaaa!!! karate almari pinggan.

Abdul Dubook said...

mael,

kalau orang kafir, kena mengucap depan pak imam, baru sah islamnya.

jadi kat sini aku nak tanya, bila masa kau bersyahadah?

Ismail Othman said...

amboi kehkehkeh. masa solat lah. tulah masalanya aku sebenarnya solat lintang pukang apa semua. aku nak cakap kat situ, adakah amal aku diterima?. jenis solat kepala ke lain aku ni. tulah feel yang aku rasa tak sampai.

Abdul Dubook said...

kalau waktu solat kau bersyahadah bersaksikan siapa?

adakah amal kau diterima? bukan itu yang kau patut risaukan mael. apa yang kau cari adalah redho tuhan keatas kamu.

kalau kamu khusyuk bersolah sekalipun, tapi tiada redho tuhan, tiada gunanya.

lagi satu, macam mana nak khusyuk?
hati yang bersih dari segala hijab keduniaan dan nafsu akan melihat dan merasai ayat-ayat Allah dengan pandangan hakikat. inilah kasyaf yang hakiki di mana hatinya dapat menangkap rahsia ayat-ayat Allah dengan penglihatan yang haq.

Ismail Othman said...

bersaksikan Allah dan Muhammad saw sebagai rasulnya lah. amboi. kehkehkeh. ooo maksudnya,bahawa ayat-ayat Allah tidak akan berada dalam jiwa yang kotor. Bacaan mereka hanyalah di lidah, bukannya di hati. Ilmu mereka hanyalah di akal tapi tidak di hati. macam tu?.

macam mana nak dapat redho Allah tu?. cerita lah sikit jangan nak makan sorang.

dya said...
This comment has been removed by the author.
Ismail Othman said...

:)

Saya said...

wah mael ke ni? perghh keh3

ibnu ayyash said...

jarang jumpe org muda mcm mael..

Ismail Othman said...

salam perkenalan, abang ibnu ayyash.