Tuesday, May 8, 2012

Beberapa saat terdiam

Aku merasakan tuhan merenung tepat kearah aku.

Perasaan itu. sangatlah tiada tandingannya.

Pada masa itu, semua perasann datang serentak. semua perasaan yang aku rasa tak pernah singgah atau belum masa untuk aku rasakan, datang.

Datangnya perasaan itu ntah dari mana. memaksa hati berkata sendiri dan terpacul dari mulut "ALLAH meha besar, ALLAH maha besar"


Ianya bermula masa aku tengah berkerja dan seorang tentera mula bertanya.

"Apa yang kau nak dalam hidup kau?"

"saya nak tenang tenang saja"

"apa? senang?"

"tenang tenang."

"cuba kau fikir, macam mana kau nak tenang kalau nak makan pun takda duit. itu, ini, sekarang semua nak duit. tau?"

Aku senyum saja.

Brade tu kelihatan tergamam sendiri. muka dia berubah terus lepas berkata macam tu. dia seolah olah berfikir panjang. mulutnya terbuka sedikit. Selama aku berkerja, tak pernah aku lihat wajahnya bergitu. Tak. memang lain sungguh. Sebenarnya aku tak terfikir pun nak jawab macam tu. Aku tak jawab pun soalan dia. Aku merasakan seolah olah menyaksikan satu perbualan. Aku tak menjawab, aku hanya menyaksikan detik mulut aku berkata..

"Tenang Tenang"

4 comments:

dwen_psf said...

mendalam maksud tu geng... yer lah dalam hidup ni duit bukan segala2nya pun...
duit banyak hati tak tenang tak guna juga...duit bukan segala2 nya tapi untuk hidup perlukan duit...
tapi keh memang suka jenguk blog ouk ni... rasa tenang jer ha ha...
ouk memang sempoi...

Ismail Othman said...

Maksud saya, bila dapat ketenangan. hati senang dan fikiran tak bercelaru. jadi,buat kerja pun tak kelam kabut. Duit pun masuk, hidup pun dapat diteruskan dengan tenang.

terima kasih. selamat menjenguk.

Aishah Nur Hakim said...

bila la awak nak bukukan semua entry blog ni

Ismail Othman said...

Emm.. Tak pasti lah, Aishah.. rasanya tak kot.