Wednesday, February 18, 2009

kod lagu hidup bersama kau ingat!??

petang semalam aku menikmati bunyi distortion MXR dengan petikan riff gitar yang tak tentu hala dan sekali gus membingitkan telinga mak aku yang tengah menonton drama suasta..
khayalan aku tadi terputus kerana satu panggilan talifon telah di sambungkan kepada aku.

"pakngah memanggil..." tetera di skrin talifon.

"Mail, tolong belikan nasi ayam kat batu 2(medan selera)."

"Yelah, kejap." takde alasan, memang aku kena pergi..

Aku terus buat panggilan ke akak aku mana tau nak pesan apa apa. kang buat kerja dua kali pulak.

"orana nak pergi batu 2 ni. ada nak pesan?"

"boleh juga, beli lah nasik ayam 2. kang datang rumah ambil duit."

Aku terus menyemat tanpa ragu dan memecut laju.
pakngah aku dah standby tepi pagar rumah nak pass duit. gaya dia macam orang kerja KTMB nak pass beg, barang, ntah aku pun tak tau menda yang orang KTMB tu pass kat driver keretapi tu.

Aku pun mengambil pesanan..

"Nasik ayam 1,rojak ayam 3. ok, ingat?."

"Ingat punya.."

Terus ke rumah akak aku pulak.

Aku pun mengambil pesanan lagi..

"Beli lah nasi ayam 2" akak aku pass duit sambil mata pandang TV. Episod last gayanya..

"Ada siapa siapa mahu ikut?!" Ajak ajak ayam..

"orang nak ikut pakcik!" salah seorang anak sedara aku nak ikut ikut ayam."

"moh, moh,.."

Aku bawak motor dengan berhemah sebab bawak anak orang. kalau anak ayam?, 120km/j aku ambil kona.

sampai saja aku terus ke kedai yang di mark oleh pakngah dan akak aku.
tengah aku mengoder, anak sedara aku menyampuk.

"pakcik pakcik, orang nak pergi mini market kejap"

"Pergi jelah lah."
ringkas jawapannya. aku tak risau sebab mini market tu sebelah kedai ni je.

Kepala aku masih ke gitar.. merdu merdu je bunyinya amp karaoke yang pedal sedekah kan ke aku beberapa tahun lepas. dan di tambah pulak dengan distortion MXR.. peh... sound dia? macam black sabbath!
tak sabar nak balik rumah sambung main.

"siap!. RM25 semuanya." jelas pakcik ali ke aku.(persekutuan panggil, Alibajar.) Ben lah start panngil nama ni aku rasa. menda rumah alibajar ni dekat kat rumah dia..

aku jelaskan bayaran. terus pecut balik.
nasi ayam akak aku tu, ketok pintu dua tiga kali terus tinggal kat tempat kasut. nasib baik pakngah aku tunggu kat luar rumah, kalau tak, mau aku sangkut je je kat pagar luar.

sampai rumah aku terus berlari ke bilik, terus capai gitar, on suis, ready semua!!!. say yeahhh!!! jerit aku dalam hatilah..

"GRENNNGGG!!!!" strum yang pertama.

"GREE... tit tit, tit tit, tit,.." signal talifon sudah kasi kacau itu sound.. strum kedua tak menjadi, ni tandanya ada panggil akan masuk.

"09 3124xxx memanggil.." tak dikenali!








aku kasi talifon berdering lama sikit.








sementara tu aku cuba mengenal pasti nombor tersebut..








tak dapat dikenal pasti...







Ah! angkat jelah. aku bukan ada hutang dengan along pun....








"HELLo pakcik kat mana ni? pakcik kedai tu kabo, pakcik dah balik!. orang kat depan mini market ni!.."

"errrr..."

2 comments:

makwe joni said...

mael..mael....mcm mn lh ko jd ayah nnt..agaknya suma-suma anak pun ko main tinggal je kt mini market

Pipiyapong Abdillah Hamzah said...

aok buat naye ke orang ye..??