Tuesday, October 5, 2010

Beberapa tahun sebelum aku ke Mesir.

"nanti balik jangan lupa ambik gambo awan banyak banyak kat sana." pesan aku ke budak Egypt.

"kat Mesir takde awan, Mail.." jawab dia sambil pandang langit merah.

"oo.." balas aku sambil search gambar mesir kat talifon bimbit.

Takde awan pun ada dia punya cantik, mail.. kalau tengok dia punya matahari terbenam. peh.. nampak sebijik betul matahari tu. sikit pun awan tak cemburu. jelas dia serba sedikt perihal matahari di mesir.

"oo..." jawab aku setelah tau credit tak mencukupi untuk search gambar mengunakan talifon bimbit..


Akhirnya kami diam. maka yang bersuara itu hanya semua insan di pasar malam.

langit kuning ke oren orenan tanda bala mahu datang mengikut kepercayaan melayu lama. aku tak tau cuma dengar orang kata.

kami khayal seketika dengan cahaya matahari yang menzahirkan siang di mata manusia.

Dan aku berkata,

"yang cantik hanyalah RASA bukan orkid mahupun gambar kereta BMW dalam folder kompiter kamu.."

"faking mail!!! dah dah! jom balik!." tegas budak Egypt yang terlepas asar dan maghrib..









7 comments:

gunx said...

baler...lawa betei....

citahrudin said...

beberapa saat lepas baca cerita ko ni mael,

aku terus lari ke tingkap nak tgk awan

benludin azhar said...

raban anak ustaz kita tu...

Ismail Othman said...

gunx; tu keh ajak aok hari tu.
citah; cuba lagi
ben; kehkehkeh.

AMMOSHAM said...

hilman ni neo romantik juga perangai dia...

kakiberita said...

gile, opera mini xpaya kredit la bang.. tpi tgk fon gak.. screen kecik xnmpak gak la..

Ismail Othman said...

apex; ah, ko bukan tak kenal dia tu.
kakiberita; lah.. ye ke? mana aku tau. nanti aku cuba balik. kehkehkeh