Tuesday, December 28, 2010

Beberapa minit lepas teringat yang kita ni satu.

Masa kecil kecil dulu aku selalu ingat yang kita semua ni satu je. semua yang kita buat, yang kita tengok, hanya khayalan je. sebab kalau ramai berbilion bilion, macam mana tuhan nak berlaku adil?. kejap pergi tengok orang ni, kejap pergi tengok orang lain pulak.

ok, abaikan cerita diatas.. sekarang cerita dia macam ni.

"mak kata orang dah kena masa kecil hari tu?!"

"oo, mak ada cakap macam tu ye?"

"yelah.."

"mak teka je. mak tak ingat pun sebenarnya.."

"peh!"
























sebenarnya aku kena chicken pox..
yes!!!!

Sunday, December 26, 2010

Beberapa minit lepak dengan Padeli (sangat rare)



Pagi tadi seperti tidak kebiasaan, aku keluar sarapan dengan Fadil. dalam pukul 9.30. kira pagi lah kalau kutu macam aku ni..

aku cakap ke Fadil, lepas ni nak ronda ronda ambik gambar untuk KLDF dah lama aku tak update. fadil cakap nak layan TV. ok, memang kebiasaan macam tu kalau hari ahad.

habis aku pusing satu lipis. cari bahan update. dapat lah 2,3 keping..
sedang melayan perasaan atas motor, aku ternampak kelibat padeli kat kedai dia.
Padeli ke Mawi ni?. kata dalam hati aku.. yes, Padeli rupanya. aku parking sebelah kereta mewah dia.

"peh, balik tak kabo!" tanya aku sambil tepuk tepuk bonet kereta mewah warna perak dia.

"lah keh ingat takde orang kat lipis.. ingat aok ke kolumpor"

"mana.. keh dah benkrap dah ni.."

"dah dah, jom kita mengeteh dulu"

kami pilih lepak Jamil pulut..

aku mintak neskepi O Padeli mintak teh tarik.

"makan?"

"tak tak"

baru tercabar jamil pulut lepak tak pekena pulut dia.

Hampir sejam kami membincangkan hal hal korporat dunia dah akhirat.
sekejap bedebar, sekejap gembira, sekejap perhati pulut dalam pinggan meja sebelah. semua sekejap sekejap.. last last air neskepi aku tadi hapir habis. ye tadi aku minta neskepi O. dia silap, aku telan je.

"jom gerak, aku pun dah nak gerak ke kolumpor ni" sambil pusing pusing kunci kereta mewah dia.


padeli ko memang dah berjaya. sebagaimana zaidi sekarang.

ok, semoga maju jaya!!

-----------------------------------------------------

Dan semua pelindung hati itu lembut. diantaranya daging darah dan urat urat saraf. maka kerasnya hati disebahkan jiwa. dan jiwa itu sangatlah komplek kiraannya..

ok, dua, tiga hari ni aku rasa macam nak makan pizza sebenarnya. cilakak, sampai tulis kat sini!

Friday, December 10, 2010

Tuesday, November 23, 2010

Beberapa minit lepas pekena nasik goreng Din di Alamanda.

Tadi petang aku tolong orang cari pucuk ubi.. dia bagi RM5 buat isi minyak motor katanya.
aku senyum dalam hati. tengah duit takde ni, rasa terharu juga di buatnya.

Duit tu aku isi dalam poket belakang seperti kebiasan..
Dari petang sampai ke malam hati aku terpanggil panggil nak suruh dibelanjakan duit tu.
Aku pantang ada duit, makan je kerjanya. last last aku sms fadil dengan kumprinx ajak ke Alamanda pekena nasik goreng kedai Din. bayar asing asing.

Tengah siap siap, aku ternampak jaket kulit macam Joseph Gordon-Levitt pakai dalam cerita Inception bersangkut elok dihiasi sawang belakang pintu bilik..
ni kalau pakai memang nampak macam gengster ni.. kena pulak sikat rambut ke belakang. peh macam nak kena terajang laju laju.. sembang aku dalam hati.


Aku keluar bilik sambil sapu habuk sawang di lengan jaket.

"Ha, nak kemana tu?" tanya mak dengan tenang.

"Lepak jap" jawab aku macam orang senang.

Keluar je rumah, dah nampak kelibat fadil. tanpa tunggu Fadil memberi salam, aku dah sampuk.

"Ayuh kita!!!"

Aku macam biasa. naik motor. Fadil naik kereta. Dia follow belakang aku dengan hemah.
tak sampai separuh jalan, hujan turun.. Peh memang tak sampai mood bawa motor berjaket kulit hari ni.

Fadil dengan perasaan separa marah pusing ikut aku hantar motor..

Malas nak cakap banyak, Kami sampai.. parkir bawah Alamanda. teduh dari hujan tapi tempatnya gelap sikit. Setakat ni takde lagi kes pow, rogol, simbah asid, langar lari atau kes jenayah berat kat bawah ni. paling jenayah pun, Kumprinx main skateboard je.

Naik atas tengok kumprinx dah makan separuh pinggan. aku pun oder laju laju. jaket memang dah tanggal awal awal. yelah, kalau makan pakai jaket, berpeluh jawabnya..

Oklah senang cerita macam nilah, settle makan kita orang gerak. aku dengan yakin menyarung jaket kulit Inception. lalu balik ikut jalan gelap bawah Alamanda tadi.. aku jalan macam gangster. sebab lever confident naik sikt malam ni. cilakak.

"Wo, wo!!. mail!!" suara tak dikenali.

Faking, siapa pulak ni.. runggut dalam hati. fadil dah jalan laju laju pergi kat kereta.

"Mail, mail ke tu?." suara dalam gelap yang makin palat tu bertanya lagi..

"Ye saya.." jawab sopan

Maka keluar lah seorang insan yang sangat dikenali.. dari piksal piksal hitam yang dipanggil gelap..

"Mail, ko kena tolong komeh ni.. nak pinjam seringgit. budak budak ni tak cukup nak beli rokok.(dua tiga orang member yang lain mengaguk)"

"Peh! aku seringgit pun takde ni, weh.."

"Awok.. setahun sekali pun takde." soalan dah macam merepek. apa jadah nak mintak seringgit dekat aku setahun sekali.

"Takde betul. aku baru lepas makan kat atas tadi" fadil dah dalam kereta tunggu aku nak kena tikam baru nak tolong gamaknya.

"Dah tu!? berapa aok ada? berapa?"

"Adeh.. tiga posen je ni."

faking jaket inception ni memang tak boleh pakai! nampak je macam gengster!. bersepah kena pow! tempik aku dalam hati..


Tiga posen pun nak?. Aku petang tadi pergi cari pucuk ubi, tau!. Nak dapat duit buat enjoy punya pasal..

Sunday, November 21, 2010

Beberapa jam sebelum shooting viva palestine bermula.

"Esok 8.30 pagi kita berkumpul kat batu 2!!, kita sarapan lebih kurang, lepas tu terus jalan kerja."

nada tinggi garang Haji Gunx yang menutup mesyuarat malam sebelum shooting..


8.30 pagi esoknya..
talifon bimbit berpengera aku berbunyi menandakan ada panggilan masuk.

peh!! Haji Gunx memanggil.

"ha? aok siap dah?" tanya dia ringkas.

"siap!" padahal aku baru celik mata dan selimut masih paras dada.

"jap lagi keh sampai. standby!!!" tak berapa pasti nada marah ke menaik.

Aku bersiap macam kilat menyambar syaitan tapi tak mengena.
biasanya kalau gunx cakap "sekejap" memang sekejap betul. sedar sedar dah depan rumah.

Jantung aku tadi yang berdegup laju mengiringi persiapan dah mula tenang dan kembali normal. aku dah naik risau. kenapa lama sangat.. tak sampai sampai.. aku duduk atas kerusi dan buat buat jatuh. mana lah tau masih dalam mimpi..

"tit.." sms dari gunx masuk.

Weh, budak2 ni tak siap mandi lagi. keh dah risau ni..
sms yang aku yakin Haji Gunx tengah pucat. kehkehkeh. ye. ni bukan mimpi.

Aku senyum dan kembali memberi salam ke tilam..

Monday, October 11, 2010

Beberapa saat sebelum jawab, "bagi saya milo kosong satu!"

Sabtu lalu memang hari hilang akal. dari pagi sampai malam buat kerja tak jadi jadi. ada je tak puas hatinya. kalau cakap kat Luca macam ni, mesti dia cakap alasan punya. kehkehkeh.

Hari dah pukul 10 malam.. aku dah semakin sesak dari pagi tak melepak. tiada pula sebarang sms berbau jemputan melepak malam..

Kumprinx senyap.
Ata sejak bertemu rusuk kiri, semakin hilang zahirnya diserap alam cinta tanpa titik.
Budak Egpyt ke kuantan menemani rakan katanya.
Dan harapan aku hanya lah Fadil. ye, Fadil. harap harap dia tak tengok gusti..

setelah membuat perjanjian melalui sms, kami setuju keluar pada pukul 11.30 malam. dan tepat pada 11.30 malam juga dia sampai. aku masih lagi tak berbaju depan komputer. Zaaaassss!!! sepantas harimau bintang aku bersiap.
Fadil kata malas lepak bandar. cari kedai dekat dekat je.
No2 dekat dari rumah aku kedai makan Mat Rani.

Aku dari tadi rasa ada benda tak kena.. rasa ketat, rasa padat.
tapi aku buat rilek je. sampai pulak mms gambar orang kuat The Chalatchalat sedang lepak santai di ibu kota. lagi lah aku cemburu tak melepak bersama.

samar samar lampu pijar datang seorang akak mahu mengambil oder..

"ye minum apa?" ringkas seperti kedai kedai lain soalannya.

Tarik nafas dan pasang niat nak mintak milo kosong. sekali terpandang bawah di antara dua peha aku.. ye, aku dah kenal pasti ketidakselesaan dari tadi.

"bagi saya milo kosong satu!!" sambil betulkan kasut aku yang terbalik.

Saturday, October 9, 2010

Beberapa minit sebelum 1:02 pm

"peh teringat masa muda muda. nak kembali ke sana memang tak boleh, ye dak?"

"haah.. tapi kita cuba."

Aku mainkan lagu alternative masa muda muda di komputer.

"sekarang macam mana? dah rasa muda semula?"

Dia senyum lebar dan kembali ke mesin masa tanpa sepatah kata.

---------------------------------------------------------------

"Zohor dah.. dah lah pasang lagu kuat kuatnya, mail!" - mak

kehkehkeh!

Tuesday, October 5, 2010

Beberapa tahun sebelum aku ke Mesir.

"nanti balik jangan lupa ambik gambo awan banyak banyak kat sana." pesan aku ke budak Egypt.

"kat Mesir takde awan, Mail.." jawab dia sambil pandang langit merah.

"oo.." balas aku sambil search gambar mesir kat talifon bimbit.

Takde awan pun ada dia punya cantik, mail.. kalau tengok dia punya matahari terbenam. peh.. nampak sebijik betul matahari tu. sikit pun awan tak cemburu. jelas dia serba sedikt perihal matahari di mesir.

"oo..." jawab aku setelah tau credit tak mencukupi untuk search gambar mengunakan talifon bimbit..


Akhirnya kami diam. maka yang bersuara itu hanya semua insan di pasar malam.

langit kuning ke oren orenan tanda bala mahu datang mengikut kepercayaan melayu lama. aku tak tau cuma dengar orang kata.

kami khayal seketika dengan cahaya matahari yang menzahirkan siang di mata manusia.

Dan aku berkata,

"yang cantik hanyalah RASA bukan orkid mahupun gambar kereta BMW dalam folder kompiter kamu.."

"faking mail!!! dah dah! jom balik!." tegas budak Egypt yang terlepas asar dan maghrib..









Friday, September 17, 2010

Beberapa jam sebelum semua insan pulang ke kota.

Padeli; "Tanda kiamat.. Ok, matahari terbit dari barat. ni pada pendapat aku lah.. kebangkitan islam tu dari barat!.. cuba ko tengok sekarang, belah belah amerika tu dah banyak bina bina masjid, yang masuk islam.."

Aku; "jadi betul dah lah bendera kita ni sekarang!"

Budak egypt; "betul juga tu mail, lama juga aku fikir pasal bendera kita ni. boleh tulis ni.."

Di meja sebelah ada dua tiga orang brader yang rasa aku dalam lingkungan awal 40-an.

"Budak-budak muda sekarang memang ramai ngisap dadah!"




Thursday, September 9, 2010

Beberapa jam sebelum 1 syawal (Shakedown 1979, cool kids never have the time)


sejak kebelakangan ni aku banyak didatangi pakcik pakcik ayah member/sedara.. aku rasa macam pelik pulak kalau fikir balik. dia orang datang mintak tolong benda yang tak logik. mintak tukar mentol lampu, mintak masukkan lagu dalam talifon bimbit,benda benda remeh macam tulah. padahal dia orang ada anak anak. anak anak bukan main lagi kerjanya.. pakai kereta, kerja kerajaan, berkemeja bagai. tapi kutu yang cuci tandas
macam aku ni juga kena.. bukannya aku mengeluh ke apa. ayah ayah sendiri tolong lah, kan?..

semalam lepas kerja aku lepak dengan sorang pakcik ni. aku mintak ceritakan pengalaman masa muda. mula mula seronok juga lah dengar. lepas lama lama tu, nada dia tiba tiba sedih. dah masuk part anak anak. cakap anak dia taknak bawak dia naik kereta lah. malu sebab bawak orang tua katanya. nak cerita kat sini pun tak eloklah aku rasa. dah tak reti nak respon mende..

kalau di tengok balik kes kes macam ni banyak belaku sekeling aku sebenarnya. aku jadi kisah lah sebab libat kan aku ni, kan. nak membebel panjang kat sini pun tak guna lah. banci lah sikit ayah ayah korang, kan. esok dah nak raya ni, kang
jadi macam drama TV, ayah merajuk. jangan sampai aku kena pujuk sudah.

bukan lah aku ni taknak tolong menolong sesama sedara dan jiran tertangga, cuma nak cerita..

entri ni lebih kepada hari bapa lah aku rasa. tapi aku tak brade masuk nak sambut hari bapa. aku jadikan entri pengajaran di hari raya.

tapi setahun dua ni aku dah kurang dapat sms patun raya. kalau tak, bukan main lagi pantun raya copy paste nya mintak ampun bagai. ke memang dah ketinggalan zaman dah setail hantar sms raya ni?

oklah, selamat hari raya aidilfitri dan maaf zahir kepada yang mengenali saya dan keluarga.. kalau blog ni ada terkasar bahasa, aku harap korang maafkan dia.

Sunday, August 29, 2010

Beberapa hari sebelum menyambut ulang tahun kemerdekaan


semalam rumah aku dah jiran sekampung yang lain terputus bekalan elektrik.. dari pukul 11 pagi sampai pukul 8 malam. aku balik kerja tengah hari tu terus keras sampai petang tak tau nak buat apa. lepas mandi, mandi. sampai makruh aku rasa semalam.

jam pukul 5 petang, aku tengok anak anak sedara aku dah berpusing pusing depan TV nak tengok asstero ceria. semua air naik kepala. masa tu aku dapat satu akal..

"ok! semua dengar sini. pakcik baru saja berjumpa orang TNB tadi.. dia orang kata, bekalan elekrik sengaja di putuskan. sampai lah lepas ulangtahun kemerdekaan.. 2,3 hari lagi kan?. kerajaan sengaja nak kasi kita rasa macam mana susahnya orang dulu dulu nak mencapai kemerdekaan. ini baru elektrik takde bukan nak kena jadi buruh paksa pun." sembang sakat aku depan anak anak saudara. lepas tu sorang menangis lari ke mak aku.

"aok buat mende ni mail?! menyakat je kerja nya.." sound mak aku.

aku sambung lagi hujah..

"karang malam sikit cahaya bulan akan menerangi malam kita. pakcik dengan wan akan main wayang kulit dekat tingkap ni. dengan hanya diterangi cahaya bulan. ye, cahaya bulan..! korang nak wayang kulit cerita apa? tom tom bak?, upen dan epin?. cakap je?. tak pun kita main kuda kepang kat halaman rumah.nak tengok ada spirit ke tak. ala apalah sangat Tv tu, tak payah tengok lah. balik balik tengok kartun, balik balik tengok kartun. kita buang je TV ni amacam?." sakat aku bertambah dalam. dan sorang lagi menangis lari. semua diam muka ketat. tiba tiba pintu bilik aku terbuka. keluar sorang anak suadara aku.. kat tangan dia nampak macam ada benda berharga.

"pakcik nampak benda ni? orang buang dalam kolam nak?!"

biasanya budak budak kecil cakap betul.

aku perhati betul betul benda tu.. yes..

"ha! tu dah kira main kasar dengan pakcik tu!. letak balik modem tu dalam bilik! letak balik!."


pucat juga aku di buatnya.. kalau kena buang betul betul, tak raya tahun ni.
oklah, selamat menyambut hari kemerdekaan yang ke.. tak payah cakap korang tau kan?. semoga semuanya bebas.

Tuesday, August 10, 2010

Beberapa jam sebelum ramadhan


Tadi aku di kejutkan dengan satu panggilan kecemasan..

"weh mail, aok kena datang rumah makcik kejap! lampu dapur ni dah tak hidup.. tadi masa pakciknya nak tukar mentol, patoh mende lampu ni!. aok kena datang juga kalau tak gelap lah komeh malam ni. datang tau?"

"yelah makcik.." jawab aku sambil tukar siaran TV.

orang kampung biasanya kena tipu aku dulu, baru aku datang. kalau stail cakap terus terang, memang aku buat sambil lewa je. contohnya kalau mintak tolong turunkan kucing atas pokok, sakit leher lah dia menunggu.

memandangkan aku tengah takde duit tahap orang duduk bawah jambatan kat amerika, aku pergi juga. takde lah aku harap sangat duitnya. kalau dapat boleh juga lepak Aji dengan Ata.

sampai rumah makcik tu kami buat meeting ringan. makcik tu setujuh nak tukar lampu kalimantang baru. pada awalnya dia nak tukar lampu bulat je. terpaksa aku buat nasihat ringan.

"makcik.. kalau pakai lampu bulat ni, buat sakit mata je kat dapur macam ni. lagi lagi potong bawang, mata pedih, nak bidik bawang lagi, kan?"

"you are the man, mail.."

Tak. aku reka je perbualan ni sebenarnya. takde pun aku sembang lebat macam ni tadi.

jam menujukan pukul 2.30 petang. dan masa yang sama untuk aku ambil anak sedara aku balik sekolah.
sekarang jadual dia macam ni, pergi ambil anak sedara aku balik sekolah, dalam perjalan balik, singgah mini market beli lampu, lepas tu hantar anak sedara aku balik dan terus kerumah makcik.

aku pun pecut ke sekolah.. nampak gayanya tak keluar lagi. mungkin awal lima minit gamaknya. ni yang buat aku kena parking motor dan lepak kat bastand. orang sekeling dah usyar macam aku nak rosakkan anak dara orang. pantang rambut panjang sikit, kelain terus akalnya.cis..

Aetelah beberapa minit menunggu, anak sedara aku pun keluar. terkedek kedek mendukung ilmu menghampiri aku.
Aku terus kedestinasi seterusnya. mini market. tiada banyak masalah, semuanya lancar.begitu juga dengan menhantar anak sedara aku balik rumah, semuanya lancar.

Aku pun kerumah makcik tu. tukar apa yang putut, pusing sana, pusing ni, usyar biskut biskut maries dalam tin, dan tak lupa juga buat tingkah laku remaja ada masa depan..

Semua kerja selesai..

"ha, brape ringget, mail?"

"ikut lah nak bagi brape pun, keh ok je." dalam hati dah pikir lepas mee gorang kat kedai Rapi petang karang.

"lah jangan gitu, cakap lah brape?. aok buat kerja ni."

"bagi lah 10 makcik..." dalam hati ayat dah berlapis. "rapi!, mee gorang satu!!!"

"ha, kang senang gitu. aok ni,.. payoh."

"terima kasih makcik ye.."

"sama, mail"

Bila aku nak start motor je. teringat satu benda..
yes.. duit lebih beli lampu tadi masih ada RM20 dalam poket.. faking.. macam mana ni?. makcik tu macam tak ingat dah.. peh peluang baik ni, mee goreng boleh jadi ayam KFC..
memang payah nak buat keputusan kalau tengah duit takde ni.

aku buat keputusan untuk toleh sekejap ke makcik tu. makcik tu senyum.. aku pun balas balik senyuman dia dengan perasaan serba salah. aduh..iklas betul senyuman makcik ni..

Aku syak setan semua dah start kena ikat kot. setan runcit runcit je yang tinggal sekarang ni. jadi dugaan pun dah kurang.

oklah, selamat berpuasa buat SEMUA. ye, semua!

Friday, July 30, 2010

Art tak mengenal hari

Hari tu kompiter aku rosak.. peh, memang macam macam dah fikir. semua art dan kerja kerja aku tak dan nak burn lagi. memang macam gampang hari tu. lepas tidur, tidur. lepas tidur, tidur. tengah terpusing pusing dalam bilik, nampak kertas A4 dan pen roland atas meja seakan akan memanggil. pasal pen roland ni, beberapa minggu lepas aku ada pergi hari pembukaan dia kat Petaling Jaya. temankan Otam dengan Nine. siap ada buat kelas percuma lagi. terpaksa lah aku dengan Nine cuba masuk kelas drum secara percuma. aku mati mati ingat orang yang mengajar aku tu Omar Hakim. nasib baik lah dia ada cakap bahasa melayu sikit, kalau tak memang heboh lah satu kampung aku belajar drum dengan Omar Hakim. Dan Otam, buat buat handal masuk kelas organ.. tau kecoh dalam kerta cerita jari bebelik main organ.


berbalik pasal Art tak mengenal hari tadi, aku tepis keyboard dengan mouse ketepi untuk bagi ruang kertas dengan pen. aku cuba buat pen berpusing, tapi tak jadi, aku sedar yang buat pen berpusing tu bukan bidang istimewa aku. dah lama sangat aku tak melukis ni sebenarnya. sejak yahudi perkenalkan photoshop, aku dah jarang usik A4 dan pen mata bola. "rasa" aku terhadap mata bola dan daya tekanan arus dakwat makin kabur. sama juga macam kita bawak motor, kita bagi motor keseimbangan dan motor bagi kita kelajuan. kalau lama kita tinggal benda benda ni, "rasa" dia akan hilang, tapi kita masih boleh kawal. setelah beberapa puluh minit melayan mata bola bergolek atas kerta A4 putih tanpa ada sebarang alasan, siap gambar brade ni.


aku pun tak tau mengapa aku boleh lukis gambar brade ni.. kehkehkehkeh.walaupun tak sehandal lukisan Imuda mahupun Lambok, aku sedar aku masih ada "rasa". madefaker betul. aku punya "rasa" lain macam hari tu. sampai lepak tepi kolam, lepas tu rasa nak buat istana pasir pun ada. cis!.
sedang aku memikirkan tentang art aku dalam kompiter yang belum tahu lagi nasibnya, bahu aku ditepuk dengan penuh art..
"dah habis dah aok punya art hari ni?" Mak.

"errr.." Aku.

"jom pergi ikut mak betulkan reban ayam." Mak.

peh, mak aku punya art lagi deep rupanya..

yes! kali ni aku kena "rasa" paku tu menusuk dalam papan!

Friday, May 7, 2010

Pagi


semalam aku bangun awal dari biasa. hajatnya nak siapkan design baju sebelum masuk kerja cuci tandas kat kem tu. hari masih gelap.. lampu dapur masih tak berfunsi. terkelip kelip, terkelip kelip. sudahnya aku off kan saja suisnya. langkah aku hanya diterangi oleh lampu ruang tamu. terangnya masih lagi boleh aku kenal sudu ataupun garfu.

tiba tiba nampak pulak millo 3 dalam 1, air panas atas dapur ni masih lagi boleh melarutkan millo agaknya. teka hati aku.. seminggu dua ni, mak aku dah start buat karipap untuk tambah pendapatan keluarga. mungkin dia yang beli millo ni untuk aku senang nak buat air kot. aku jarang minum air manis kat rumah, masa melepak je minum air manis ni. tapi spirit nak buat kerja punya pasal, aku cuba buat juga.

aku capai 1 gelas besar dan 2 kampik millo. peh, ni kalau bancuh, kalah maply dia punya kau. walaupun masih mamai, aku cekap di dapur. maklumlah dapur sendiri, dah tau mana letak gelas, mana letak pinggan, mana letak millo, mana letak sayur.. pejam mata pun boleh masak meggi.

aku ambik gunting sayur untuk buat buka kampik millo. nak buka pakai tangan karang, berterabur pulak kalau tak kena gaya. selesai tuang 2 kampik millo dalam gelas tadi, aku pun tuang air panas pulak. aku kacau laju, angkat nak ambik aroma. sebaik saja aku tarik aroma dia, otak aku dah bercelaru. aroma lain yang naik.. aku dah syak sesuatu. terus aku bawak kampik millo tadi ke ruang tamu..

taktau nak salahkan sapa.. serebuk kari rupanya!!!


tiba tiba pintu depan rumah dia buka. kecik kecik mata aku mencari fokus siapakah gerangan yang membuka pintu.

setelah beberapa saat.. peh!, mak aku rupanya.

"buat mende dengan serebuk kari mak tu?"

"errr,.. ni tengok tarik luput kari ni. karang mak buat buat karipap tak perasan dah habis tarikh.. sakit perut pulak orang kampung.."

"ooo"

habis aku kalau dia sedar kelak yang kari tak cukup 2 kampik..

Saturday, March 13, 2010

Jangan main main.


tadi petang macam biasa aku ke kedai. hari mendung dan hujan renyai renyai dari pagi
sedikit menghasut aku untuk kekal di tilam bujang dan berselimut toto.. tapi duit punya pasal aku kuatkan juga.

10 minit perjalan aku habiskan masa dengan menyanyi. sampai kat padang majlis aku
perlahankan sedikit motorsikal usyar kenopi dah kemah kemah bersaiz raksasa sedang
dipasang. siap ada penghawa dingin lagi. dengar cerita ada orang kerajaan nak datang
lipis. aku rasa event ni boleh fight kawin siti hari tu kot.

Hari jumaat macam ni time budak asrama balik kampung, jadi ramai lah bersepah kat
centrepoint ni. dan macam macam berlaku kat tangga dia, mana yang isap rokok tu sibuk lah berkira dua pump sorang, mana yang beromen tu, merebas lari. kalau yang putus cinta pulak baling talipon ke dinding. budak dadah kurang kat sini mungkin Feng shui tak mengizinkan kot. mana yang macam gampang tu, kencing tepi tangga. adoh...

Sampai kedai bos dari jauh dah tegur, "lambat!". "hujan" lawan aku balik.
kerani buat muka datang bulan, abang jamal pulak tertekan depan komputer. cikgu sekolah dah duduk tepi tunggu design medal sukan siap. semua sibuk gayanya, aku cau ke studio kot kot ada band musang berjanggut buat latihan untuk rentak juara ke, boleh aku headbanging sekali. tengok tengok islah buat cop baju dalam studio. lain macam semangat dia buat kerja sambil diperhatikan makwe baru..

Aku kembali ke kedai untuk buat apa yang patut. kelihatan abang jamal menguyah sesuatu. aku tak tanya, terus aku capai botol pada tangan dia. ooo, jeruk. lama juga tak kena jeruk kata hati aku. kalau ikan bilis goreng tadi pikir dua kali juga aku nak makan.
sambil buat kerja sambil makan. kejap makan, kejap makan, kejap kang usyar kerani. macam boleh juara ratu kebaya juga potongan badan kerani baru ni rupanya. ini yang jadi lambat buat kerja ni..

Secara tidak sedar, jeruk dah nak habis aku makan. perut tiba tiba terasa sesuatu yang tak kena. cilakak, dah terlebih dos rupanya. nak kena ketandas ni. "jangan usik komputer! aku nak ke tandas kejap!" beri peringatan dengan muka garang. aku terus berlari ke arah pintu lift.naik tangga kang kena berlari pulak. mujurlah sekumpulan budak nakal naik tingkat 3, tak payah tunggu lama lama."keluar keluar tertinggal bas pulak aku nikang!" tipu aku ke budak budak tu.

Centrepoint ni ada 7 tingkat, aku berada di tingkat 3 dan mahu ke tandas awam tingkat 1. dalam kepala dah sett, kang masuk lift tekan butang nombor 1 laju laju kemudian butang tersebut akan menyala warna oren dan lift pula turun.

Aku masuk dalam ke lift laju laju dan akan melakukun pekara di atas. aku tekan butang 1, keluar kaler oren. betul.. tapi aku tak perasan nombor 4,5,6,7 dah menyala dari tadi!
ini bermakna lift akan naik ke tingkat 7 baru turun ke tingkat 1! aku tekan butang buka pintu, tapi dah terlambat!. "YES!!!" aku jerit macam juventus menang malam tadi. madefaker punya budak nakal! jangan main lift! ini bukan hutan lipur mahupun taman riadah. ini lift lah!!!

Aku rasa nak bukak je syiling lift ni macam kebanyakan cerita barat tu! nasib baik orang jaga tandas tu tak banyak cerita. kalau tak habis aku libas dengan getah paip.

Saturday, February 6, 2010

Wednesday, January 27, 2010

Selasa, 26/01/2010.

tadi aku cuti kerja cuci tandas.. nak siapkan design katalog punya pasal dari malam aku mengadap tak siap siap. akal tak datang. last last pukul 5 pagi aku hantar sms apply cuti pastu masuk tidur kejap. 10 pagi bangun sambung buat katalog lagi, akal tak datang lagi. cisss.. pergi usyar dapur ada goreng pisang, aku kena sepotong dua dulu. kehulu hilir, kehulu hilir, jam dah pukul 11.30, aku pecut pergi mandi. siap mandi aku save apa yang patut dalam pendrive untuk sambung buat kat kedai. tiba tiba kumprinx talifon suruh hantar balik rumah. dia ada kat masjid tempoyang katanya. ntah macam mana dia ada kat situ aku pun tak tau. sedang molek bisik hati aku. lagi pun aku memang nak kebandar.

sampai centrepoint aku pilih untuk naik liff. rasa macam nak kena pow pulak kalau naik tangga hari ni. nasib baik liff tak lekat, kalau tak aku bukak je siling ni macam dalam filem filem barat tu.

sampai kedai semua orang terkejut.

"ooo, en.mail, awal datang hari ni. biasa pukul 3?" sindir boss.

"keh tak cuci tandas hari ni!. cuti!" sambil tepuk meja kerani.

kerani nampak tak bersemangat sambil lipat baju yang baru siap cop. nak je aku suruh pumping 10 kali.

aku sambung buat kerja. kepala dah sakit, t shirt tak siap lukis lagi, baju berkoler tak siap lukis lagi, seluar trek tak siap lukis lagi, aduhhh.. orang pulak boleh ramai datang tempah baju lah, kad lah, baju sukan lah. tak lupa juga yang datang mintak baju yang tak siap. kucar kacir semua staf, nasib baik aku kerja part time je kat sini. tak payah pening pening.

kalau buat kerja kat kedai ni memang banyak borak lah jadinya, sedar sedar jam dah pukul 4.45. perut automatik jadi lapar.

"Abg jamal jom pergi makan kat sebelah, keh lapor ni tak makan lagi." umpan aku ke jamal mana tau dia nak belanja.

"keh lapor juge ni. kejap lagi lah keh nak siapkan kad ni jap"

"tak boleh keh dah lapor ni. ingat, makan sebelum lapar, berhenti sebelum kenyang." sakat aku ke jamal sambil jalan laju laju.

sampai kat kedai makan sebelah terus aku masuk ke dapur tanya apa lagi yang ada.

"mihun sup je ada mail oooii.." kata makcik.

aku pun duduk.. pandang kiri nampak dapur, pandang kanan nampak dinding, pandang belakang nampak budak sekolah tengah shuffler, pandang depan pejabat maljil daerah. teringat pula aku kata kata amar tempoh hari..

"hisap rokok mail.. baru stail lepak sorang sorang. ini karang duduk main solitaire kat talipon apa cerita. hahahahha..."
tercabar juga rasanya. ni yang aku rasa nak pow rokok budak sekolah belakang ni.

tak sempat setan menghasut, mihun sup dengan neskepi ais pun sampai. aku makan agak laju dari kelajuan biasa. lapar.
tengah memilih ayam dalam pinggan nampak makwe kedai printing sebelah datang ke arah aku. aku tau dia nak oder makan pastu bawak balik kedai.
taugeh sikit, bihun sikit, ayam banyak. setting dalam sudu aku..
sekarang hanya tinggal suap. baru nak suap tengok makwe tu senyum. aku pilih suap, kunyah dan telan. baru tenang nak balas senyuman bisik hati aku.
aku suap,(makwe tu masih lagi dalam keadaan tersenyum) kalau nak tarik sudu mesti kena kemam sikit sudu tu baru tarik dan makanan tertinggal dalam mulut, kemudian kunyah. tapi kita hanya merancang tuhan yang menentukan.. masa aku kemam tu, tulang ayam dah ready berdiri atas sudu disebalik bihun bihun kilang rupanya.. dia punya cucuk, macam kena bius nak cabut gigi. peh.. sudu masih stay dalam mulut, nak senyum, tak boleh, nak angkat kening, tak logik rasanya. muka aku rasa dah garang macam polis trafik dengan mata berair sikit.. malas dah nak cerita panjang.

aku kembali ke kedai dengan lelangit pedih.
sambung buat kerja dengan tenang.
ralik ralik, jam dah pukul 6 petang. orang sibuk dah nak tutup kedai.
nampak gayanya kena sambung kat rumah.

"jamming mail malam ni?" tegur culah.

"pukul berapa?"

"9, ok?"

"boleh" jawab aku tanpa memikirkan kerja.

sampai rumah, dapat sms dari amar.

"keh kat bentong ni. ambik keh lepak la kang."

aku reply "ok" dia balas "jongang"
nak begurau gayanya ni, aku buat tak tau..

mandi mandi makan nasi, jam dah pukul 8. sms amar pun sampai.

"keh kat batu 2 dah ni"

aku buat rilek sikat rambut depan cermin.
satu lagi sms sampai,

"cilaka. dah tipu pun lambat." aku tersenyum depan cermin. terus capai kunci motor atas tv, pecut ke batu 2.

ambik amar terus pergi lepak kat capati house. bincang pasal band bila nak main gig. sedangkan band B.O.D(band culah) baru 2 bulan ditubuhkan dah dapat main gig hujung minggu ni kat kuantan. amar bertambah berdebar bila aku cakap lagu B.O.D dah keluar radio pahang FM.

lepak lepak jam dah pukul 9. aku hantar amar pulang. aku pulak ke mini marker mencari minyak yu yi cap limau yang akak aku pesan suruh beli tadi.

sampai rumah baru teringat culah ajak jamming tadi.gitar yang tokey studio suruh repair pun dah siap amir buat. baik aku pergi studio kejap, boleh hantar gitar ni sekali. cakap aku dalam hati. pecut pulak kebandar. melekat pulak kat studio sampai pukul 11.30. habis jamming lepak lagi sampai pukul 12.20. last last aku buat keputusan balik dulu.budak budak ni masih lagi melepak dan terus kebengkel mengecop baju katanya.

sampai je ke simpang nak dekat rumah aku nampak ada macam orang nak tahan. aku pun tanggal helmet ready nak libas. mana tau budak budak dadah nak sakat aku. sampai dekat tengok budak habis minyak motor rupanya.

"mail boleh tunda moto aku sampai kat taman atas tak?"
laju je aku jawab boleh. yelah orang susah kena tolong, kan?.
bedebar juga aku masa tunda motor tu. mana tau dia tiba tiba menjelma jadi puntainak ke, jadi motor buruk ke, jadi unicorn ke mana kita tau. nasib baik budak lelaki, kalau perempuan, aku tinggal motor aku, tolak motor dia guna tangan je sampai rumah..

sambil tunda tu aku buat buat borak.

"takde orang orang lalu ke tadi?"

"takde.."

"ye ke?"

"ye.."

cilakak baru aku teringat, mana ada kelab malam kat lipis ni orang nak keluar balik lewat.
sampai je kat jalan berbukit, kaki aku dah mula rasa sasa. motor yang di tunda dah menjadi semakin berat. budak tu seakan mengerti lalu berkata,

"takpe lah mail sampai sini jelah. lagi pun rumah dah dekat tu."

"ooo,ye ke?"

"ye.."

aku pun u turn balik. aku try toleh belakang sekali. peh,.. lega ada lagi budak tu. kalau hilang, memang sampai ke anak cucuk lah aku cerita. besok aku nak usyar balik budak tu, betul ke tak dia habis minyak semalam. harap harap betul lah weh.

sampai rumah basuh kaki tangan tukar pakaian tidur, duduk sambung kerja depan komputer lagi, tengok jam dah pukul 5 pagi, masih tak siap lagi, last last aku tulis entri ni..




katalog yang tak siap siap.
ambik korang baju kosong ni. simpan untuk masa hadapan. mana tau nak guna. 4000 x 3279 ni.

Tuesday, January 5, 2010

Cuti tahun baru yang macam macam

Alam ria cuti sekolah pun dah berakhir, anak anak sedara aku pun dah pulang ke negeri masing masing. jadi boleh lah aku buat bising. Sabtu baru ni aku kemas bilik lagi. peh, semut bersepah, sawang bersepah, sampah bersepah, cawan pecah, gitar lepas atas atap, jam habis beteri, siap ada ular menetas lagi. dari pagi sampai kemalam aku mengemas. baru lah sedap sikit mata yang datang memandang.


sayang aku kat drum ni walaupun orang tak nak main sebab dah buruk lah bunyi tak sedap lah, cymbal cap ikan lah aku peduli apa.

kaset kaset lama ni dah jadi sarang semut dah.. nasib baik aku buka kotak dia. kalau tak mesti jadi makam queen of semut..

koleksi patung kegemaran. kalau amar ada kaca mata jon lenon, aku ada patung jon lenon. aku dengar kumprinx ada baju jon lenon..

ha, ni yang aku suka untuk 2010. buat efek gitar untuk memuaskan nafsu telinga dan menahan nafsu mata dari melihat efek efek dari luar negara. macam mengalahkan puasa pulak gayanya. sejak kebelakangan ni aku banyak habiskan masa dengan amir. dia agak berkebolehan dalam bidang bidang elektronik ni. siapa amir? masa pelancaran efek ni nanti aku bagi profile lengkap dangan gambar berukuran passport supaya senang tegur masa jumpa tengah jalan nanti.
sekarang ni aku guna kotak pensel dulu sebelum dapat bekas sedak sikit. beteri tu pun aku tukar lain lah nanti. peh, bedebar gila. tak sabar nak tunjuk kat orang kampung.
jangan risau.ni memang kalah bunyi pesawat NASA punya.

Friday, January 1, 2010

2010

Aku dah sedia.