Friday, December 13, 2013

Beberapa minit Mak bercerita

Sebenarnya dari kecil aku dengar orang kampung bercerita tentang Mak aku. Orang orang tua lah kebanyakannya. Katanya mereka masa arwah Ayah aku meninggal dulu(28 tahun yang lalu) dia paling rilek. Tak menangis ke apa ke. Dah macam orang kampung lain bukan macam Isteri dah. Katanya orang kampung dari dulu sampai tiga empat tahun lepas ke aku. Dan bukan sampai sekarang sebab kebanyakkan orang tua tua kampung ni dah meninggal dunia.

Aku pun takda lah ambil kisah sangat pun pasal cerita tu. Sebab tu antara Mak dengan Ayah aku. Kalau aku fikirkan pun, mungkin feel tak sampai juga. Aku pun tak pernah terfikir nak tanya Mak.

Sampailah ke hari ni. Lepas balik dari ziarah sedara meninggal dalam kemalangan jalan raya tengah hari tadi. Dia bercerita, 

....Masa arwah Ayoh aok pergi dulu..Ramai orang kampung tanya,
"Meknye(Kenapa) aok ni, Ziah? Laki aok ni. Aok tak sedeh ke?"
Ramai orang tanya Mak macam tu. Tapi mak tak jawab pun.
Sebenarnya, Sedih lah juga sebab dah tak boleh tengok dia, kan?. Tapi dalam satu permikiran yang lain pulak, Mak berfikir, Dia akan pergi ke tempat lebih baik dari kita semua. Cukuplah sedikit sahaja sedihnya. Mak dah jaga ayah Aok baik-baik. Dah taat sebagai isteri. Mak ikhlas menjadi isteri dia. Mak ikhlas menjaga dia selama hayat.

Jadi sebagai Cleaner Handalan dan Rokes dalam hati ada taman, aku jadikan cerita ini sebagai peringatan. 

"Mak, sebenarnya mak suka kaler apa?"

"I prefer Navy Blue. Sejak bergelar nenek untuk 20 tahun ni."

"Ok, fine."



"Dah 4 keping ni, Mak. Jangan lah keras sangat. Orang ambil gambar ni. Steady lah sikit."

"Ahh, aok apa tau, ni posing kegemaran sejak dari dulu lagi!.
Nak ambil, ambil cepat. Kalau tak nak tukar baju ni."

"'Ahhh"




3 comments:

Asparado said...

anak soleh kamu ni mael..makcik rosmoh pasti gembira

Al Ghazali said...

Tangan kanan mak lu tu jenis batang mop agaknya, kejung sangat. Tangan kanan je steady sikit, ada iras2 tangan model.

Ismail Othman said...

Kehkehkeh