Thursday, July 16, 2015

Beberapa minggu lepas buat Nasi Ulam
















Ok, tu dia bahan bahan dia. Daun maney tu aku taktau lah orang lain panggil/eja macam mana. Menu ni pun aku tak pasti orang lain panggil apa. Tapi ni salah satu menu kegemaran aku dan mak pada bulan ramadhan. Dan pada tahun ni, aku tolong buat. Manalah tau kot kot tahun depan tak sempat buat dah. Sibuk buat lemang pula.

Ok, ikan tenggiri tu bakar tak payah letak garam. Bakar ni takdalah kena panggang. Goreng dalam kuali tanpa minyak je sampai masak.

Semua daun daun kasi gulung dan hiris, potong nipis baik punya. Ikan bilis tumbuk pakai lesung, lada hitam pun sama. Kelapa parut yang di goreng kering tumbuk last sekali. Sebab dia keluar minyak sikit.

Layan gambar dulu. Kasi naik semangat nak hidup sampai ramadhan tahun depan.







Jangan lupa tangan kasi bersih, kuku pendek. Biasa kalau buat memang bagi satu kampung rasa.
lepas tu, Selawat keatas nabi 3 kali, gaulkan semua.

Ok, Go!!





 Siap!!


Aduhhh gambar makan dengan nasi takda pulak. Malas pulak aku nak transfer.
Makan dia dengan nasi panas je.

Apa apa pun selamat hari raya buat teman teman semua. Esok dah nak raya ni. mohon maaf lah semua.

Mak aku dah agak sembuh dari sakit pinggang ni. Sebulan juga dia tak boleh bangun. Esok pagi pagi aku nak paksa dia bergambar dengan bunga bunga dia.

Sedap juga lama tak menaip pakai keyboard ni rupanya. Cilake punya smartphone. Bagi aku tekan atas kaca.

Ok dah, mak aku dah bising ajak kemas rumah. Sedap betul menaip ni, sampai nak tulis macam macam.

Jangan lupa datang raya, aku handal buat teh o, tau.

No comments: