Tuesday, February 3, 2009

Gerhana



Dalam perjalan balik dari bentong ke lipis(naik kereta mewah amar) aku dapat satu mesej pesanan ringkas dari Kumprinx.

"gerhana hari ni dowh.."

aku cakap kat Amar, dia tak percaya..

"tak gelap macam cerita heroes pun?" jawabnya.

jam menunjukkan pukul empat petang. peh, raub pun tak sampai lagi ni. dan ke sampai rumah sebelum matahari terbenam? tanya aku dalam hati. lepas dapat mesej dari kumprinx tadi, aku terus memasang niat nak ambil gambar gerhana tu. cuba juga aku tilik tilik dari tingkap kereta, pedih mata je dapatnya..

ni mau dua jam lebih lagi baru sampai lipis ni. keluh aku.
aku ambil jalan mudah nak kasi "cepat" sampai ke lipis. Amar mungkin tak berapa suka jalan ni, tapi aku terpaksa.

tidur..

zzz

zzz

zzz

zzz

zzz

memang "cepat" sekali jalan ni. sedar sedar dah keluar dari raub. aku cuba cepatkan lagi, tapi Amar dah mula ajak sembang.
sedang kami rancak beborak, kereta dari arah bertentangan pun rancak bagi lampu by pass. kalau malam, tak lain tak bukan, mesti ada pontianak atas kereta.. kalau siang siang macam ni, sekatan jalan raya lah jawapnya. mengelaba semua pakai tali pinggang keselamatan. pipi kat belakang lagi nak cepat sampai, masuk kereta terus tidur. sedar sedar dah kena picit ibu jari kaki baru nak terjaga pakai tali pinggang.

mula mula tanya lesen. lepas tu, ingatkan Amar lesen lagi sebulan nak mati. lepas tu, tanya dari mana nak ke mana. lepas tu, cakap selamat jalan dan pandulah dengan berhati hati. lepas tu, lambai tangan sambil mengukir senyuman. lepas tu lagi, Amar cakap, "baik betul makcik polis tu ye Mail?" sambil tekan butang lucut tali pinggang keselamatan.

kami selamat sampai ke kampung halaman.

aku berlari ke rumah sambil mendongak ke lagit tercari cari mana dia gerhana matahari. awan penuh menutupi langit, anggan aku tolak awan satu persatu untuk mencarinya. akhirnya angin juga yang menolaknya. maka, buat pertama kalinya aku melihat gerhana. berbunga bunga perasaan aku masa tu. aku tambah kelajuan berlari.

"lah, baru sehari tak balik dah rindu?" tanya mak aku yang tengah berkebun kat tepi kolam.

"tu!, tu!, gerhana" jawab aku.

terus ambil handycam kat dalam bilik, cari port yang paling baik, first time ni beb!.
hampir lima belas minit masa berlalu.. dapat lah 3,4 keping gambar. sekali lagi bahu aku di tepuk gaya tabigh tempoh hari.
tapi ni mak aku.

soalan number satu mak, "ok? dah puas tengok?."

"macam gini!" jelas aku sambil tunjuk isyarat bagus.

soalan number dua mak, "pegi lah buat solat gerhana pulak"

"errrr.. errr.."

2 comments:

citahrudin said...

hahaha..tabik spring kt mak ko

Amaradona said...

baik betul polis tu..gua terus tengok gerak khas malam tu..