Thursday, October 22, 2009

Nostalgia anak anak watan kampung tempoyang(bukan jamuan raya anjuran parti politik)

Laporan dan gambar gambar berpiksel rendah sekitar majlis.

17 oktober

jam 4.30 petang.
Bermula dengan perlawanan persahabatan bola sepak mantan belia di padang tembak.
pasukan kampung tempoyang menang 5-3 mengalahkan pasukan taman sri tempoyang.


Aku dengan amir tak main bukan sebab tak reti. yang veteran veteran je fight petang tu. aku bagi peluang lah pulak. habis main bola semua balik mandi ready nak ke masjid.

Jam 7.15 petang
Semua orang solat maghrib di masjid kampung tempoyang. diteruskan dengan majlis tahlil dan solat isyak.
siap solat isyak makan nasik pulak.kat masjid jugak. aku makan sikit je. stanby nak buat kacau kat dewan. kalau perut kenyang kang tak sedap pulak.


siap makan dan basuh pinggan, semua diberi pelepasan balik rumah untuk tukar baju yang mengamik kenangan silam.
aku dengan amir pun tak lepaskan peluang balik tukar baju. pada awalnya aku gayakan kemeja dan seluar slek, tapi bila tengok gunx pakai singlet sex pistol dan jeans ketat ala punk rockes 70'an. aku balik tukar jeans dan tshirt hitam."barulah mengamik kenangan!. tak gitu?" jelas gunx sambil mendukung anak sulungnya.


Acara yang ditunggu tunggu "malam nostalgia(matan ahli belia dulu dan kini)" di dewan kampung tempoyang.
selama 25 tahun aku hidup takde sorang pun yang cerita kat aku yang tempoyang ni "kampung jamming" tak kira laki perempuan semua kaki jamming. malam tu semua kantoi. sorang sorang di petik naik pentas. masing masing suara bukan main. boleh di katakan aku gan gunx je yang tak menyanyi pada malam tu. patut lah aku ada studio kat rumah semua orang buat rilek je. dari awal 50'an lagi dorang dah didedahkan benda benda muzik ni. kalau kira kira aku ni dah generasi kelima yang buat bising kat tempoyang ni.dorang dah lali bising petang petang hari rupanya.. cuma genre muzik je yang berubah tempoyang tetap sama. peralatan muzik pada malam tu disponser oleh pakitam/mertua gunx.
"keh ni pangkat aki dengan aok tu. lepas ni jangan panggil pak itam, panggil aki, tau?" jelas pak itam ke aku berberapa kali. aku tau dia kecewa sebab aku tak jamm sekali malam tu.. ampun aki, ampun.


jam 1.00 pagi, majlis 50% selesai. semua bersepai balik tidur.

18 oktober

Jam 9.00 pagi.
majlis perjumpaan anak anak watan kampung tempoyang(penglibatan semua anak anak watan dan ahli kelaurga) juga di dewan.
aku datang pukul 10. lewat sikit sebab semalam terlanjur lepak maplay. tapi gunx tak datang datang lagi. orang semua dah risau jurufoto takde. cuba juga aku tenangkan dorang dengan mengambil gambar guna talifon bimbit, tak jalan. dorang mahukan DSLR juga. tak lama kemudian, jam 11.30 pagi, gunx pun tiba dengan DLSR belensa panjang. maka bersorak lah hadirin dan hadirat sambil menlagakan gelas sirap masing masing.




aku dibekalkan ilmu didada dan sebijik handycam."ni pakai hardisk bukan pakai tape." kata gunx. aku pun menganguk.
"kau masuk ikut belakang, aku masuk ikut depan dewan!. ingat?!, jangan sampai terambil gambar sesama sendiri pulak nanti?" peringatan keras gunx. aku pun menganguk lagi.

sebenarnya aku dan gunx ditugaskan untuk merakamkan detik detik yang agak bersejarah pada dua hari tersebut. "takde lagi kat kampung kampung lain buat macam ni" kata pengajur. kat lipis yelah kot.kat tempat lain tak taulah aku.

acara di mulakan dengan bacaan do'a. seturusya aluan pengerusi sambutan.
"ok! hari ni sape yang bergelar dato, datin, penyanyi handalan, pelukis handalan, YB, profesor, doktor dan apa jadah pangkat dan darjat, sila tinggalkan dalam kereta anda masing masing. kita dalam dewan hari ni. semuanya setaraf, sama tinggi sama rendah.bla,bla,bla.."
jadi gunx sorang lah yang berpangkat dalam dewan pada hari tu(jurufoto).

ada juga makcik makcik yang ingatkan aku, "aok mail, rakam tu, biar balance. biar semua orang ada. daripada wan sampailah ke budak kecik. jangan nak fokus makwe je tau."

ada pulak ucaptama anak anak watan yang berjaya.
biasalah cerita cerita klise lah yang keluar. makan ubi, lepas tu bila besar, berjaya, jalan kaki pegi sekolah, akhir tahun lulus exam, anak yatim bila besar jadi kaya. lah, macam macam lagi lah. tak lupa juga sejarah sejarah yang tak keluar dalam buku sejarah tingkatan tiga. kagum juga aku mendengar orang cerdik pandai berceloteh.

diteruskan pulak dengan pengenalan ahli ahli keluarga anak watan.
maka berkenalan lah sesama sendiri. ada satu poster gergasi susur galur keluarga yang di tampal di dinding dewan dan gambar gambar klasik seawal 30'an sekitar tempoyang untuk tatapan umum. aku nak rembat, tapi dorang cabut balik rupanya.

Jam 12.30 tengah hari.
"sampai lah kita ke akhir majlis ye suadara suadari semua. di jemput semua makan ye. kat luar ada nasi dan lauk pauk yang tak berapa mewah. tapi alhamdulillah ada juga rezeki kita hari ni." tak habis sembang lagi tuan setiausaha kita cakap, dah laju orang keluar dewan..
list makanan.
nasik, kari daging segar, ayam masak merah, ikan masin, kacang goreng, air sirap.





Jam 1.00 tengah hari.
kalau ikut jadual ada solat zuhur kat masjid. tapi banyak orang balik rumah je aku tengok, aku pun sama. balik juga. ye! tepat tekaan korang aku solat kat rumah je.
-----------------------------------------

tapi mana pegi belia beliawanis kampung ni. tak nampak muke langsung. sapot lah lah sikit weh. aku time masak je tak datang, time enjoy ada..

90% menjadi juga lah majlis ni aku tengok. cuma feel klasik tu tak sampai ke aku. mungkin aku sibuk ambik gambar kot. tak banyak duduk sembang dengan orang pun satu hal.

6 comments:

Kumprinx said...

faking mael. lain kali zoom sket kat Hajar tu.

Ismail Othman said...

tu pun dah ketor tangan.

gunx said...

sebak baca review demeh.

AMMOSHAM said...

faking mael,

pasal gua tak tahu paaal hal anak watan ni.

gua dah ada situ tempoyang sejak gua darjah dua lagi...

Ismail Othman said...

ah! Aok org ckp buat sambil lewa. Family aok semua ada. hari tu.

MdsuakI said...

...menarik sekali semua cerita yg dipaparkan dalam atikal ini...tahniah dari saya bekas kutu embun paling ganas Kg.Tempoyang era 60an.. nama-nama besar seperti Hj.Dolah, Hashim Hj.Ismail, dan beberapa nama lain..harap saudara buat rujukan kepada Sdr.Jali dan Talib..orang lama di kg Tempoyang era 60an ..ada beberapa nama lain kebanyakkan sudah menjadi arwah....!