Saturday, September 3, 2011

Beberapa perkara yang mesti kembali

Tadi petang lepas aku beraya rumah Jamal dan Gunx aku beraya pulak rumah brade hasim. tapi aku berdua dengan hilman je. yang lain semua dah lemah. takda spirit raya langsung.

Brade hasim pun dah start puasa 6. aku ntah bila kehkehkeh. lepak sembang sembang macam biasa lah. bla,bla,bal,perak,bla,bla,bla,takda kereta,bla,bla,bla,mesir,bla,bla,bla,kamil,bla,bla,perak,bla,bla,bla,lukisan,bla,bla,bla... sampai lah pukul 6.30.

"nah lah hilman. ambil lah NUN ni." kata brade hasim ke hilman. aku kagum. lukisan ni baru siap 2 bulan lepas. power power. harap harap hilman tak jual nanti. tak lama lepas tu. "ha, mail ambil lah SIPUT ni." kata brade hasim lagi. aku sengeh.

Sebenarnya aku memang dari kecik suka lukis lukis ni tapi jenis tinggal.. sekarang apa pun tak dapat. seingat aku, last aku cakap nak jadi askar bila besar, masa darjah 3. darjah 4 aku dah cakap lain kat cikgu. "kamu nak jadi apa besar nanti?" soal cikgu bahasa melayu ke aku. "saya nak melukis cikgu" dari air muka cikgu, dah nampak masa depan aku gelap. kehkehkeh. dah lah masa sekolah dulu mata pelajaran yang selalu lulus hanya alam dan manusia dan pendidikan seni. yang lain bersepah!. tulah sedara mara tak berapa nak kawan agaknya. jenis bengap. kehkehkeh. ok ok dah merepek. ni ada gambar tadi dan beberapa lukisan aku yang masih dikesan berada dalam rumah. yang lain dah bersatu dengan alam agaknya. tak pun dah jadi masa depan.


Brade Hasim






masalahnya aku tak tau nak cakap apa bila orang tanya lukisan ni pasal apa. "ko melukis ko mesti kena tau apa yang ko lukis ni. kalau tak tak jadi apa lah." last last aku gulung simpan dalam kotak.kehkehkeh

ha, ni dah raya ke 5. ingat ingat sikit jangan minum air manis je tau. banyak minum air kosong juga.

10 comments:

dya said...

mael,lukisan yang last tu sape buat, aok ke? cantik. dah ader persepsi sendiri tntng nye.

makwe joni said...

amboi

Saya said...

pandai la lukis. aku suka lukis tp tak suka mewarna sbb bila aku kaler je jd tak cantik.

Aku ingat la..raya2 ni kena pose 6 la haha. baru tak mkn byk mende manis keh4

Sutera_suci said...

Abam Mail, abam Mail..cakap kat Pakcik Hasim saya nak yang gamba orang ade mulut kat akal tu..nak gantung kat dinding supaya hari-hari saya boleh tengok agar jangan bercakap ikut sedap mulut, tapi guna akal dulu


huhu

Ismail Othman said...

dya; haah keh lukis tu. persepsi sendiri? ok.

masitah; peh

saya; ha, macam tulah sepatutnya.

sutera; amboi. tu saya yang lukis tu.. macam marah je gayanya.

Sutera_suci said...

Idok le..mane ade marahnya. Yang tu keh lukih ke? bole la bagi kat aok yer dak? hik hik

Ismail Othman said...

terbalik aok ni cakapnya. keh=saya. aok =awak.

ye. keh yang lukis. nak ke?

Sutera_suci said...

Terbalik ye? haha..sori, ambe bukang orang lipih..terai-terai silap pulak..ekeke ampun.

Kalau aok juei, keh teringin juge nak membelinya

*betul dak ayat ni?

Ismail Othman said...

bukan lukisan atas canvas pun tu. sini sini, mailfury@gmail.com

benludin azhar said...

pehh!!

(ada alamat penuh lagi kat komen)