Saturday, December 13, 2008

akob 2

Pesang Kumprinx kali terakhir sebelum dia "berehat", " Mail aok pegi lah perpustakaan 10-11hb ni, ada program mari belajar IT. sambil menimba ilmu, boleh usyar makwe. free tau. jangan tak pegi." aku nyaris nyaris tak ingat sebenarnya, nasib baik ada banner besar depan perpustakaan tu. aku pergi sahut cabaran tu dengan Amir.
kami berjaya menamatkan krusus tanpa rasa sakit perut. tak boleh harap juga sebenarnya orang yang mengajar tu, menda yang aku tak tau, menda tu lah yang dia tak tau. kejap kejap"errr, errr.."
sedang aku menunggu sijil di cetak keluar, tiba tiba aku dapat satu mesej pesanan ringkas. " kena ke? " dari Pipi. aku balas, " jap2. aku ontheway dari bando ni. aku singgah umah ko trus jap lg. " Amir hantar aku kat rumah Pipi. dia tak boleh lepak katanya, kena balik tidur untuk simpan tenaga. dia bertugas malam.
kami merancang untuk ke rapishop, tapi tuhan merancang rapishop tutup hari tu.

" ha, goneh ni?. " tanya pipi kepada aku.

" Aji lah kite, aok? " cadangan aku.

" jam dah pukul berapa ni? " Pipi.

" lima setegah baru.. " aku

" Aji tutup lambat, aok?. boleh lagi ni kita ni. " tanya pipi sambil tekan pedal minyak. aku macam nak tarik tali pingang keselamatan. tapi, tali keselamatan takde!.
sembang tadi melarat ke pekara bukan bukan. dari makwe kat station bas sampai ke harga minyak turun lagi.

sampai ke centerpoint, aku bangun dari seat separa empuk dari kereta Pipi, untuk sama sama ke ruang lepak kedai Aji kini disebut, " mengaji "
bila ahli persekutuan sebut,

" Mail, jom mengaji!!. "

" right!! " aku sahut tenang sambil mengangkat ke dua belah tangan dengan menunjukan isyarat " bagus ".
tapi, bila orang tak aku kenali sebut macam tu, hati dah mula nak salahkan ustaz kerana tak cukup kuat tarik telinga masa belajar mengaji dulu..

kami duduk sembang benda benda serius. semua part aku ambil serius, sampai kerut kerut dahi.
aku tahu, mulai minggu depan aku sorang sorang kat lipis ni. ahli ahli persekutuan yang lain tiada di kampung halaman mungkin dalam satu masa yang lama.
kami membincangkan hal hal seperti, lineup band, mengorat, kerja tetap, bila mau kawin, bola malaysia dan lain lain lagi perkara yang tak boleh ambil mudah masa sekarang ni. pembincangan semakin hangat. tiba tiba..

" Mail, tu, tu.. Akob, Akob. " Pipi cakap, tapi bibir tak bergerak.

tak dan aku nak bertanya balik, Akob dah capai bahu aku dari belakang. dia terus duduk semeja. ni part aku tak gemar..

Akob,
" bla, bla, bla, bla,.. "

Pipi,
senyap.

aku,
senyap.

Akob,
" bla, bla, bla, bla,.. "

Akob,
" bla, bla, bla, bla,.. "

Pipi,
senyap.

aku,
senyap.

Akob,
" bla, bla, bla, bla, bla, bla....."

pembincangan aku dengan Pipi tadi, mungkin bersambung. ataupun. tidak.

dah tiga kali dah Akob ni buat hal macam ni!!. tapi aku pegang janji dia.

" demeh jangan risau, walaupun demeh tak dapat hadir ke majlis kawin keh. keh akan belanja geng geng kita makan. orang orang tua kata apa tu?, jamu member?. semua!. demeh jangan risau. "

jadi sekarang, ahli ahli persekutuan semua, kita ada makan besar tak lama lagi. harap semua bersedia dengan kemeja polo masing masing. jangan pakai number sama pulak nanti..

3 comments:

Zaini said...

"harap semua bersedia dengan kemeja polo masing masing. jangan pakai number sama pulak nanti"

xD

haha mail.

Amaradona said...

hah..dengor kabor akob nak ajak ata duet karoke time acara makan besar tu nanti..

gunx said...

akob ni molek jumpa ngan a.k.a.b.