Tuesday, December 2, 2008

Bila makwe nak pandang aku?

"boss! Gaji tak masuk lagi ke? Ni dah 2hb ni.." tanya aku sambil pakai
kasut dan bersedia untuk pulang.

"Pagi pagi dah keh pegi bank, takde masuk lagi.." kata boss.

"nak ke mana mail? Baru pukul 11 ni!" tegur boss.

Kelihatan aku sedang menuju ke motorsikal.

"balik lah, duit takde.. Tak semangat dah nak kerja ni."

raut wajah boss bertukar panik..

"err jap mail!, ko ambil kad bank ni. Tengok dah masuk ke tidak. Aok
macan tak percaya kat keh je?"

"bukan saya tak percaya.. Dah duit takde, macam mana nak kerja. Ah,
duit minyak sket?"

"bawak moto keh nilah!" aku terima tawaran tanpa pikir panjang dan
Terus pecut kebandar..

Boss aku memiliki dua buah motorsikal cap kriss110cc. Warna hitam
solid kedua duanya. Bezanya adalah, satu pakai penghidup biasa, satu
lagi pakai penghidup elektrik. Kedua duanya memang tak menjadi hal
untuk aku sebenarnya..

Aku masuk bandar ikut jalan belakang. Jaraknya 70% lebih dekat kalau
aku dari kem tentera ni.

Makwe kelihatan ramai daripada biasa hari ni, aku pun tak tau mengapa.
Aku hanya gayakan Jeans coklat dan t-shirt hitam lusuh. Memang tak
pandang lah makwe makwe ni kat aku.. Lain lah aku pakai kemeja polo
dengan kasut kulit. barulah pandang sebelah mata. Sebelah je lah..

Aku parking motor di tempat sepatunya sambil usyar makwe sekeliling.
Ada yang jalan dengan Mak, ada yang jalan dengan kawan, ada yang
jalan sorang, kalau yang jalan sorang aku pandang lama sikit lah, ada
yang jalan dengan pakwe. Dan, ada yang bawa kereta pergi jalan jalan.

Aku kembali ke motorsikal dengan muka ketat.. Duit satu sen pun tak dapat.
Makwe apatah lagi. Kunci dimasukkan. pulas kekanan. hanya tinggal di
hidupkan.. Mahu guna penghidup elektrik atau penghidup biasa? Aku
pilih penghidup elektrik.

Tekan..

"PINNN!!!"

sekarang, semua makwe pandang aku.

Start motor pun boleh silap! Cilakak punya gaji tak masuk..

--
Sent from Gmail for mobile | mobile.google.com

8 comments:

Amaradona said...

hah..itu kegelor

guna kick stat lain kali,baru nampak stadey dan maskulin

pipiyapong said...

ah taik laa born..aok tu kecoh nak tukor bateri juga..nak start pakai karen.

Kumprinx said...

motor gua ari tu ada penyestart karan tu, pastu gua saja tanggal.
nak bagi lebih maskulin.

stam said...

ha, Padeli pon tak ngorat makwe style main hon

gunx said...

balerr aok....!!

citahrudin said...

ha..

StingRay said...

aku penah..guna kick stat..elok aku kick ..dia balun balik kat kaki aku.....


senak yarabbi...

rahimin idris said...

woi, dapat gaji belanje la keh nasi kandor lepih!